Porovnání vozidel z hlediska bezpečnosti má mnoho rovin. Tou nejzákladnější je asi pro každého řidiče „bezpečnost“ při dopravních nehodách. Do bezpečnosti vozu ale hlasitě promlouvají také další vlivy – např. asistenční systémy, umístění ovládacích prvků vozu, nebo dokonce jeho barva.
Crash testy
Nárazové zkoušky neboli crash testy zkoumají chování vozů při přesně daných nehodách. To má výhodu v tom, že je možné porovnat všechna testovaná vozidla při detailně specifikovaných a kontrolovaných nehodách. Druhou stranou mince jsou ale právě ta specifika – např. přední náraz s přesahem 40 %. Kolik z čelních střetů v reálném provozu se stane s podobným přesahem, statistiky neuvádějí.
Pro základní porovnání jsou ale crash testy dobrým základem. Zkoušky dnes nesledují jen nehody zepředu, z boku nebo na sloup, ale také tzv. opěrkový syndrom (whiplash trauma), nehody s chodcem a v neposlední řadě bezpečnostní asistenční systémy.
Zkoušky v Evropě provádí Euro NCAP, ADAC a řada lokálních zkušeben. Tyto zkušební autority také sestavují žebříčky testovaných automobilů podle různých kritérií (bezpečnost řidiče, spolujezdce, dětí v autosedačkách, chodců nebo právě elektronických systémů, které mají za úkol chránit posádku vozu).
Světla, výhled a ovládání vozu
Na bezpečnost vozidel má velký vliv také kvalita světlometů a výhled z vozu. Pokud nebudete z vozu dobře vidět ven, nemůžete řídit bezpečně. Silniční zákon přímo stanovuje: „Předměty umístěné ve vozidle musí být umístěny tak, aby neomezovaly a neohrožovaly řidiče nebo osoby přepravované ve vozidle a nebránily výhledu z místa řidiče.“ Znamená to, že cokoliv pověšené na vnitřním zpětném zrcátku nebo telefon či navigace v držáku v místě omezujícím výhled z vozu apod. je chyba a můžete za to dostat pokutu.
Umístění a typ ovládacích prvků vozidla, jako např. topení nebo klimatizace, rádio, tempomat apod., jsou dalšími důležitými prvky bezpečnosti. Jejich ovládání je pro každého jiné; někdo upřednostňuje analogová tlačítka a „kolečka“, jiný digitální. Důležité je všechna „složitější nastavení“ provádět před jízdou nebo při zastavení, a za jízdy se pak plně věnovat řízení. Je již několikrát dokázáno a změřeno, že obyčejné přeladění rádia nebo navigace zabere i více než 5 sekund.Barva vozu
Na první pohled je to snad zvláštní, ale už na ten druhý zcela jasné. Barva vozu má vliv na bezpečnost. A to hned ze dvou důvodů – viditelnost a „ovlivňování“ ostatních účastníků silničního provozu.
Dobře viditelné (ve dne a za normální viditelnosti) jsou světlé barvy – prim hraje bílá. Bílá barva se zdá být nudná, také proto, že jde o základní a většinou nejlevnější barvu. Vyplatí se ale i v letních měsících, kdy se vůz tolik nerozpálí. A to má také vliv na bezpečnost. Pokud se řidič v autě „peče“, hůře se soustředí na jízdu a dění kolem sebe.
Nejhůře viditelné jsou šedá, stříbrná, ale také černá a tmavě modrá. Jiná barva vozu než bílá má podle statistik nehodovosti až o 10 % vyšší vliv na vznik dopravní nehody v porovnání s bílou barvou.
Vozidla se světlou a výraznou barvou jsou také vnímána opticky „blíž“ než vozidla s tmavými odstíny.
Barva vozu má ale také další vliv na bezpečnost. Křiklavé nebo jinak výrazné barvy a jejich odstíny odvádějí pozornost ostatních a ti pak nesledují provoz na 100 %.
Asistenční systémy
Pevnost vozu pro zabezpečení bezpečnosti posádky je samozřejmá, ale k bezpečnosti vozidla přispívají také moderní asistenční systémy, které pomáhají předcházet nehodám.
ABS a ESP jsou již řadu let povinnou součástí nových vozů prodávaných v Evropě. Multikolizní brzda (AEB), proaktivní ochrana posádky, sledování únavy řidiče, Front a Line Assist snad brzy přibudou.
Do budoucna bude důležitou součástí bezpečného pohybu v dopravě vzájemná komunikace vozidel. Systém pak automaticky detekuje a informuje ostatní o dění na silnici v předstihu.
Levný nebo malý nemusí být nebezpečný
Je chybou si myslet, že velké SUV je bezpečnější než nový malý vůz. Ano, hmotnost hraje roli, ale pokud bychom srovnali 10 let staré SUV a nový městský vůz, asi bychom se divili. Nechceme zde přinášet konkrétní srovnání konkrétních značek a ročníků. Chceme jen upozornit na fakt, že velikost a cena není přímo úměrná bezpečnosti.
V minulých letech získalo maximální hodnocení bezpečnosti (5 hvězd Euro NCAP) např. Audi A1, Renault Clio, VW Polo nebo Toyota Yaris.
Na druhou stranu je vidět, že levné vozy, využívající starší techniku a jen „povinnou“ výbavu, dosahují často alarmujících výsledků – např. 2 hvězdičky pro Dacia Sandero, nebo dokonce žádná hvězdička pro Fiat Panda v roce 2018!