Mezinárodní nezisková organizace EuroRAP společně s partnery ÚAMK, CityPlan a Policie České republiky vydali aktualizovanou mapu nejrizikovějších silnic v ČR.
Mapa zobrazuje reálné riziko pro každého účastníka silničního provozu (tzv. individuální riziko), protože dává do souvislosti počet smrtelných a vážných nehod s intenzitou dopravy na daném úseku silnice cca 20 km dlouhém. Výsledkem jsou tedy data závislá na množství reálné dopravy na té dané silnici. Údaje se měří a počítají na silnicích 1. třídy a rychlostních silnicích (dálnice a silnice pro motorová vozidla).
Nejhorší úseky v ČR 2014 – 2016
Vliv silnic na nehodovost
Ze závěrů EuroRAP vyplývá očekávané. Dálnice a další směrově oddělené silnice jsou výrazně bezpečnější než ostatní silnice. Na bezpečnost silnic mají vliv především následující body.
- Chybějící nebo neúnosné krajnice a vodorovné značení, šířka silnic, prostor pro cyklisty a chodce
- Pevné překážky – stromy, sloupy, mostky v krajnici nebo za příkopem
- Závady v křižovatkách – chybné značení i konstrukce křižovatek, špatný výhled
- Náhlé změny trasy – prudké zatáčky po rovinkách apod.
Data rizikových map, nebo také map smrti, jsou vyhodnocována a slouží pro správce komunikací jako důležitý zdroj informací pro realizaci změna tím zlepšení bezpečnosti na silnicích.
Podle expertů se odhaduje, že nebezpečně řešené silnice a křižovatky způsobují až 30 % nehod.
EuroRAP – BEZPEČNĚJŠÍ SILNICE ZACHRAŇUJÍ ŽIVOTY
Evropský program hodnocení bezpečnosti silnic EuroRAP (European Road Assessment Programme) je mezinárodní nezisková organizace založená v roce 2003 v Belgii. Jejímiž členy jsou motoristická sdružení, národní i regionální správci pozemních komunikací, investoři, experti a komerční organizace, které se významným způsobem podílejí na výzkumu a realizaci programu.
Hlavní cíle EuroRAP
- snížit smrtelná a těžká zranění na evropských silnicích prostřednictvím systematického programu hodnocení rizik, identifikace hlavních bezpečnostních nedostatků silnic a návrhu prakticky realizovatelných opatření ke zvýšení bezpečnosti
- zajistit, aby hodnocení rizik bylo v centru pozornosti při strategickém rozhodování o zlepšování vybraných tras, ochraně před nehodami a kvalitě správy a údržby silnic
- posilovat partnerství mezi těmi, kteří jsou zodpovědní za bezpečný silniční systém – motoristické organizace, výrobci vozidel a správci pozemních komunikací
Více na www.eurorap.org.