Tragické dopravní nehody se nevyhnuly ani rodině nejznámějších světových výrobců pneumatik Michelin
Asi ani u nás není motorista, který by neznal populární značku pneumatik Michelin, ale také "zelené" průvodce automobilistů "Guide Michelin" s doporučeními nejlepšího hotelového ubytování a návštěvy restaurací s označením kvality jídla třpytem Michelinských hvězd.
O životě jednotlivých členů slavného francouzského klanu Michelinových toho bylo již napsáno mnoho včetně nezbytných polopravd a mýtů a zřejmě tomu tak bude i nadále. Rodina Michelinových zaujímala nejen ve Francii díky pozornosti sdělovacích prostředků dlouhá léta zvláštní postavení. Měla vždy více moci, více peněz, dostala se až na společenský vrchol, ale postihlo ji také více nešťastných událostí a tragických úmrtí.
Vznik Michelinu
Na samotném počátku historie rodinného podnikání ve městě Clermont-Ferrand jsou bratři André (1853 - 1931) a Édouard (1859 - 1940) Michelinové, kteří firemní značce propůjčili svoje jméno. Od roku 1889 až do padesátých let minulého století muži ve zděděné rodinné firmě dobývali svět, a jejich manželky jim přitom bez většího halasu přispívaly k úspěchu. Pomáhaly jim tehdy - jako úplná novinka ve světě podnikání - všechny tehdejší prostředky reklamy v novinách a časopisech, ale také podnikové slavnosti, nejrůznější výstavy a firemní presentace, poštovní zásilky reklamních plakátů, až po veřejná srovnání s konkurenčními podniky na světových výstavách a veletrzích a účasti na stále oblíbenějších automobilových závodech.
Michelin Man
V roce 1898 vznikla také dnes světově známá (mezinárodní porotou zvolená v roce 2000 nejlepším logem všech dob) veselá mávající postavička maskota společnosti "Michelin Man" z nezvykle srovnaných a na sebe položených pneumatik, které připomínaly lidskou postavu, tzv. "Bibendum".
Inovace
Nepřetržitá řada inovací - snímatelné pneumatiky na jízdní kola, první pneumatiky pro automobily a později pro letadla, zavedení rezervního pátého kola v automobilech, kordové pneumatiky, nové zdroje surovin včetně vlastnictví kaučukových plantáží, pneumatiky s "přivulkanizovanou" duší (v podstatě budoucí bezdušové pneumatiky), pneumatiky Michelin X vzniklé spojením kaučuku a oceli (předchůdce pozdějších radiálních pneumatik) nebo poslední technická novinka, "celoroční" pneumatika CrossClimate (2017), zbavující řidiče nutnosti nepopulárního přezouvání. To vše zabezpečovalo firmě od skončení druhé světové války v roce 1945 až do roku 2005 postavení největšího světového výrobce pneumatik (od roku 2006 první místo obsadila konkurenční japonská gumárenská společnost Bridgestone) a zajišťovalo příslušníkům celé rozvětvené rodiny vysoký životní standard i relativní životní pohodu. Ta trvala až do padesátých a šedesátých let, kdy se v ní odehrálo tolik dramatických událostí, že by je nevymyslel ani sebelepší romanopisec; jakoby tuto rodinu stihlo čísi prokletí téměř "shakespearovského charakteru".
Rodinné tragédie
Tragické kolo předčasných úmrtí roztočila havárie dopravního letadla v roce 1951, při které zahyne dvaatřicetiletý Édouard Michelin junior. V roce 1956 se zabije jeho bratr Pierre při autonehodě na dálnici Paříž - Clermont. Krátce nato, na téže silnici a rovněž při automobilové nehodě, přijde o život jeden z blízkých příbuzných Jean Michelin s dvěma svými malými dcerkami. Jeho bratr Daniel přejede o šest měsíců později svou dvouletou dcerušku, která si hrála před garáží ve chvíli, když z ní autem couval. V roce 1959 přijde při nehodě o život Michelinův švagr, ředitel továrny v Clermontu-Ferrandu. Další členové rodiny Jean-Pierre Michelin je zabit při vyloďování francouzských vojsk na Korsice, a Marcel Michelin zemře v zajateckém táboře. Oba jsou bratry Patrice Michelina, který je 18. října 1960 zatčen policií, protože při předstírané nehodě na lovu postřelil do hlavy svou devětadvacetiletou manželku Nicole, matku tří dětí, a na místě ji zabil. Možná, že je to vše souhra osudných náhod, faktem však zůstává řada nepřirozených úmrtí.
Současnost
Nicméně, dnes je koncern Michelin jedním z největších průmyslových gigantů ve světě a je schopen ve svých asi 80 továrnách, rozmístěných ve všech kontinentech Země, vyrobit až 830 000 kusů pneumatik denně. Všem dalším Michelinům a jejich potomkům, kteří ono neštěstími naplněné desetiletí přežili, se však další tragické události prozatím vyhýbají.
Bohumil Tesařík