Každý z nás musí čas od času jít po silnici. Na této stránce si shrneme nejdůležitější pravidla pro pohyb chodců po silnici a to jak jednotlivců, tak skupin chodců.
Základní pravidla
1. Po silnici chodíme vlevo
Vlevo jdeme proti autům, tj. vidíme je přijíždět, a jak jedou (jak rychle, jak daleko od krajnice apod.) Auta mohou přijet ale také zezadu, toto se stane, když auta jedoucí naším směrem předjíždějí nebo objíždějí překážku. Z tohoto důvodu je dobré také poslouchat co se děje kolem nás.
2. Nosíme světlé oblečení a reflexní prvky
Nejen za snížené viditelnosti je důležité, aby byl chodec dobře vidět. Auta jedou rychleji než chodci a řidiči sledují i okolní provoz a mohou chodce přehlédnout.
3. Tma, svítání a stmívání, mlha, hustý déšť nebo sněžení
Za snížené viditelnosti je nezbytné nosit reflexní prvky. Není nutná přímo reflexní vesta, ale ta je nejúčinnější. Postačí reflexní prvky, které jsou součástí oblečení nebo reflexní proužky. Tyto umisťujeme vždy na tu část těla, která se nejvíce hýbe (zápěstí, kotníky). Tip: Světla aut svítí na silnici, tj. chodcům od bot do pasu. Proto je nutné věnovat více pozornosti barvě kalhot, sukní apod. než oblečení horní části trupu. Více o viditelnosti chodců.
Klikem na barevná kolečka můžete jednotlivé „barvy“ zapínat a vypínat.
4. Kdo má kdy přednost?
Chodec musí dát vždy přednost všem vozidlům IZS „s majákem“ (policie, záchranka, hasiči) a tramvajím. Přednost aut, cyklistů, vlaků a dalších účastníků silničního provozu je řízen dopravními značkami, semafory, pravidly silničního provozu a pokyny příslušníků Policie a osob s právem řídit silniční provoz.
5. Nebezpečí pro chodce
Zatáčka, zúžená silnice, snížená viditelnost, chybějící krajnice apod. jsou nejčastější příčinou těsného průjezdu aut kolem chodců (někdy bohužel i střetů). Chodci také často podceňují předcházení nebezpečí sluchem (poslouchání hudby ve sluchátkách vs. auto přijíždějící zezadu).
Pozor v zatáčce
Řidič má v zatáčce malý výhled a může jet hodně u krajnice. Nejvyšší riziko představuje chůze po vnitřní straně zatáčky.
Jak řešit takovou situaci? Pokud to je možné, jdeme mimo silnici, trávou, lesem apod. Nejde-li to, může být lepší včas, ještě před zatáčkou, kde je dostatečný výhled, přejít na druhou stranu a pokračovat po vnější straně zatáčky, i když po špatné straně. Je však potřeba se ohlížet vzad a sledovat provoz za sebou. Na konci zatáčky se zase vrátíme na správnou stranu.
Větrný vír, tlaková vlna
Pokud se blíží velké auto, např. kamion nebo autobus, větrný vír kolem něj by nás mohl odfouknout jako silný vítr a třeba i strhnout pod kola auta.
Co dělat v takovém případě? Když to jde, uhneme mimo silnici nebo se alespoň zastavíme. Když stojíme, máme větší stabilitu, než když jdeme.
Nebezpečný úsek
Někdy je lepší přejít na druhou stranu silnice, i když nepůjdeme vlevo.
V jakých případech? Na druhou stranu je lepší přejít v situaci, že bychom museli projít úsekem, kde není kam uhnout či uskočit. Jsou tam např. svodidla, prudký sráz, zeď, skály a podobně.
Pokud je zúžený úsek krátký, třeba na mostě, je lepší počkat, až nepojedou žádná auta.
Proč? Řidiči aut musí jet více u kraje vozovky, a tedy hodně těsně okolo nás. Ještě nebezpečnější situace vznikne ve chvíli, kdy se ve zúženém úseku potkávají dvě auta.
6. Kam chodec nikdy nemůže
Jsou místa, kam chodec vstoupit vůbec nemůže. Jedná se o dálnici a silnici pro motorová vozidla a místa za značkou Zákaz vstupu chodců.
Skupina (útvar) chodců
Pro organizovaný útvar chodců, například skupinu chodců, školní mládeže, průvod nebo příslušníky ozbrojených sil, platí obdobné povinnosti jako pro řidiče. Organizovaný útvar chodců jdoucí nejvýše ve dvojstupu smí jít po chodníku, a to vpravo. Pokud by omezil chodce, musí využít silnici. Na rozdíl od jednotlivých chodců ale musí jít při pravé krajnici (jako auto)
Za snížené viditelnosti musí být organizovaný útvar chodců pohybující se po silnici označen vpředu po obou stranách neoslňujícím bílým světlem a vzadu po obou stranách neoslňujícím červeným světlem. Označení světly může být nahrazeno oděvními doplňky s označením z reflexního materiálu.
Pro organizovanou skupinu dětí, které dosud nepodléhají povinné školní docházce, platí ustanovení jako pro chodce. Vedoucí organizovaného útvaru školní mládeže nebo organizované skupiny dětí, které dosud nepodléhají povinné školní docházce, je oprávněn při přecházení vozovky zastavovat vozidla.
Za dodržování povinností odpovídá vedoucí útvaru, jímž může být jen osoba starší 15 let, která je k tomu dostatečně způsobilá.
Co říkají statistiky
V roce 2016 způsobili chodci 1 133 dopravních nehod, při kterých zahynulo 21 lidí. Celkem při dopravních nehodách v tomto roce zemřelo 111 chodců.
Nejvíce chodců dlouhodobě umírá v říjnu, listopadu a prosinci a za snížené viditelnosti.
Nejčastější příčinou usmrcení chodce (při jeho vlastním zavinění) jsou:
- náhlé vstoupení do vozovky z chodníku (nedání přednosti v jízdě autům),
- přecházení mimo přechod nebo „mezi“ auty,
- špatný odhad vzdálenosti a rychlosti vozidla při přecházení.
Usmrcení chodci po měsících