Vlastní náraz trvá jednotky milisekund. Na následujících videích můžete vidět, jak fungují deformační zóny karoserií i vnitřní prvky ochrany posádky (pásy a airbagy).
Simulovaná reálná nehoda ŠKODA AUTO Safety Day 2011 (rychlost 90 km/h)
Crash test
Činnost prvků pasivní bezpečnosti při nárazu v simulované nehodě (v rychlosti 50 km/h)
Podrobný rozpis událostí od okamžiku nárazu (100x zpomalený film, video výše od času 0:20)
Čas | Co se děje |
---|---|
0,000 s | Dochází k nárazu. |
0,017 s | Nejdřív se zapnou předepínače pásů, aby cestující byli co nejpevněji připoutaní. Pásy se utáhnou o 10 až 15 centimetrů. Utažení pásů je vidět díky žlutému proužku, který je nalepen na pás pod rukou řidiče. |
0,019 s | Uběhlo teprve 19 tisícin sekundy, a už vystřelil airbag. V tu dobu ještě probíhá utahování pásů. |
0,050 s | Za další tři setiny sekundy se airbag úplně nafoukne. |
0,059 s | Teď se řidič začne pokládat do airbagu. Nesmí to být dříve, než se naplní. Proto musíme být vždy připoutaní. Airbag se začíná současně pomalu vyfukovat, což zajistí, že není ani příliš tvrdý, ani příliš měkký, a tak co nejlépe chrání řidiče. |
0,094 s | Neuběhla ani desetina sekundy, a je po nárazu. Řidič se vrací nazpátek. Teď je důležité, aby měl řidič správně seřízené sedadlo a nastavenou opěrku hlavy. |
0,207 s | Řidič se již plně opírá o své sedadlo a hlavu chrání opěrka hlavy. |
V dalších sekundách řidiči už nic nebrání, aby si odepnul bezpečnostní pás a mohl zajistit místo nehody a poskytnout pomoc ostatním. |
Zdroj: ŠKODA AUTO, Výzkum dopravní bezpečnosti